Znáte ten pocit, když pitváte vzducholoď?
Před 9 lety ·· Radek Hochmal
Literární bašta recenzuje antologii českého steampunku
Excelsior, gentlemani!
Když vzduchem létají parolodi, po zemi se procházejí zmechanizovaní lidé a vynálezy, které dosud vězely jen v myšlenkách snílků a fantastů, získávají reálné obrysy, když k našim uším zaznívá cvakání ozubených koleček, chřípí vyplní vůně páry a ruce jsou najednou kluzké vazkým olejem, je jasné, že tahle verze 19. století nebude zcela podle učebnic dějepravy, ale rozhodně bude stát za to. Tak nastupovat, dámy a pánové, zatápíme pod kotlem!
Pro běžného čtenáře nefantastu je nejprve nutné osvětlit, oč vlastně v tom steampunku jde – což je vlastně i jedna ze zásadních otázek, které si pokládá autor doslovu Antonín K. K. Kudláč ve stati Snění v oblacích páry. Mluvit zde o steampunku původním a moderním mi přijde až příliš vědecké a zbytečně kategorické, a tak raději zůstanu u Kudláčova tvrzení, že definic a náhledů na tento subžánr fantastiky je mnoho, a pokusím se přijít s vlastními. Osobně se mi líbí charakteristika jakési alternativní verze 19. století, kde je zkrátka něco jinak. Nemusí tedy v podstatě vůbec jít o páru (steam), ani o brajgl (punk) a v podstatě o nic, čím jsem čtenáře navnadil v úvodním odstavci. Jednotlivé povídky či novely se mohou inspirovat třeba dobovou módou, odkazovat k významným knižním titulům doby – humorná povídka Igor s intertextuálním odkazem k Frankensteinovi Mary Shelleyové – nebo rozehrát alternativní osudy známých historických osobností – poeta Samuel Taylor Coleridge s řádně olejem promazanými spodními končetinami a decentní dávkou opia vždy po ruce v Úhlu poslechu. Texty se mohou podle chuti přibližovat spíše sci-fi – postapokalyptická sci-fi Den, kdy se město zastavilo se sympatickým motivem knih, které se po katastrofě stanou platidlem a prostředkem směny – nebo fantasy – Grimoár 2: Gonyalax.
Mnohdy jsou právě sci-fi prvky, vynálezy a technika s fantasy
konfrontovány, což přináší kontrastní efekt a mnoho nečekaných
souvislostí – kanony v čele s „tlustou Bertou“ střílejí na
vzbouřené trolly a asasíny v povídce Suvenýry z války. Jde
o odsouzení kapitalismu, obhajobu militarismu, anebo jen další akční
jízdu s makabrózní bionicko-mechanickou obludou? O svého druhu asasínech
se něco dozvíme i v novele Konec pašířů v Hřensku, jen tu naším
pašířem není „Krakonoš“, nýbrž jistý van Taussig; pašuje se hlavně
od nás směrem do Němec a feldwebel Harrach je vedoucím tajného oddělení
republikánské knihovny svobodného Saska. Muže, konkrétně kasaře,
prchajícího před zákonem, sledujeme i v Poslední zakázce pana
Christophera Davise, zde nás ovšem k 19. věku odkazuje jazyk a způsob
vyjadřování. Ten gentlemanský tón, žoviálnost a slušnost jako by
vypadly z detektivek A. C. Doyla nebo československých prvorepublikových
veseloher. Novela Starý Jack láká vzduchoplaveckou technikou, legendární
pirátskou Tortugou i vůní orientu. Podraz v Lost Hope je zase parní
variantou stylu noir, časově pasujícího spíš k polovině
20. století, který se ovšem se začouzeným věkem páry výborně
doplňuje. Hovorový jazyk, všudypřítomný ironický tón, neoholený
detektiv na hranici bankrotu a femme fatale právě kráčí do
dveří. To vše ve světě bez Slunce, zato plném popela, továren a spadu.
Proč ne.
Návrat Radeckého?
Zajímavé je, že velká část textů – těžko říct, nakolik
uvědoměle – přejímá typické rysy středoevropské literatury, jak je
definoval třeba Václav Bělohradský. Prvním znakem je uniforma, jako symbol
i jako typický artefakt. A nemusí jít jenom o vojenské mundúry (mimo
již zmíněných třeba vojáci na Sibiři v novele Paraboloid profesora
Barina), ale též o uniformu reprezentující státní aparát či
vyjadřující pocit sounáležitosti (posádky parolodí například ve Starém
Jackovi nebo kožené bundy motorkářů v Else ze Zlaté lodi). A konečně
jsou uniformy i mlčenlivým svědkem častých střetů protagonistů se
zákonem, což vybízí k úvaze o podobnosti s docela jiným punkem –
kyberpunkem. Druhým znakem je kritika objektivismu, respektive názor, že
vynálezy, kult rozumu, věda a vědecký jazyk nejsou samospasitelné,
nepřinášejí jednoznačný výklad smyslu lidského konání a našeho
směřování, nezaručují mír ani budoucí blahobyt. To jsou úvahy, které
bychom možná od steampunkových textů nečekali, přesto zde převládají.
A do třetice je to tendence k formální neukončenosti. Snad to vyznívá
nelichotivě, ale velká část textů je utnuta nečekaně, až násilně. Jen
u nemnoha jsem měl pocit, že představují soudržný, myšlenkově
i dějově sevřený celek, který neodchází z boje jen jako částečka
nepatrného univerza nebo dílčí epizoda. Většina próz antologie zaujme,
pobaví, často i historicky poučí, ale zanechá vás s pocitem, že tohle
přece ještě nemůže být konec! Navíc, položíte-li vedle sebe texty
různých autorů, nevyhnutelně některé z nich vyčnívají nad ostatními.
Což mě přivedlo k myšlence věnovat té – podle mého mínění –
nejzdařilejší povídce zvláštní pozornost.
Prokop Holý / Prokop der Kahle / Liberté
Z řady textů zcela vybočuje kontrafaktuální historie Tomáše
Bandžucha Konec věku páry. Autor se zde nesoustředí pouze na jednu osobnost
či událost – ve hře jsou politické dějiny přelomu 19. a 20. století,
a to z pohledu Ruska, Německa, Francie i nadmíru důležitých zemí Koruny
české. Široký záběr a vhled do geopolitických událostí a zákulisní
politiky skutečně bere dech. Nejde ovšem jen o chladnou kalkulaci
s historickou alternativou a až mrazivou spojitost se současnou politikou,
v níž přetrvávají stále stejné praktiky; text zároveň ve všech
rovinách dýchá životem – ať už jde o napínavý útěk
československé posádky vzducholodi Prokop Holý z francouzského vězení,
hrůzy bitvy u Tabrízu přežívající v duši popa Alexije, nebo
vykreslení duševního zhroucení ruského velvyslance Melikova. Emoce všech
postav jsou věrohodné a vize alternativy zlomového roku 1900 neskutečně
plastická. K tomu přidejte ještě nepřetržité střídání dvou
dějových linií a náhled na skutečnost z perspektivy několika postav
a měli byste se spolu se mnou ptát: Proč tohle nevyšlo jako samostatný
román?
Žádná ee-kniha
Kniha Excelsior, gentlemani! si kromě mnoha osobitých a skutečně rozmanitých textů (i v rámci jediného subžánru) zaslouží pochválit i jako dokonalý artefakt. Jakmile odvinete kouzelný přebal s ilustracemi Tomáše Kučerovského, vyvstane před vámi tatáž ilustrace jako tužkou vyvedená skica, takže máte trochu pocit, jako když pitváte vzducholoď. Táž pochvala patří i předsádce a vnitřním ilustracím, jimiž obohatila texty všech autorů Janina Strnadová. Publikaci završují již tradiční medailonky, bibliografie a krátká, steampunkem okořeněná obrazová historie nakladatelství Straky na vrbě. Čtečky knih, táhněte do křemíkového nebe!
Excelsior, gentlemani!
Uspořádali Michael Bronec
a Martin Stručovský.
Vydalo nakladatelství
Straky na vrbě,
Praha 2014, 664 stran.